خرمالو برای سرماخوردگی

خرمالو یکی از شیرین‌ ترین و لذیذترین میوه‌ هایی است که خوردن آن در روز‌های سرد پاییزی بسیار دلچسب است. این میوه مواد معدنی بسیاری دارد، که علاوه‌ بر فواید بسیار زیادش موجب تأمین انرژی مورد نیاز بدن می‌شود.

 

فهرست مطالب مقاله خرمالو سلامتشین :

درباره خرمالو

درختان خرمالو که اصالتاً چینی هستند، هزاران سال است که به دلیل میوه‌های خوشمزه و چوب زیبای خود رشد می‌کنند. میوه‌های نارنجی رنگ آن‌ها به نام خرمالو به دلیل طعم شیرین و عسل مانند خود شناخته شده است. در حالی که صدها نوع وجود دارد.

 

پودر خرمالو برای چی خوبه

 

انواع خرمالو

این میوه بهشتی نارنجی چند نوع مختلف دارد که عبارتند از :

  • خرمالو ژاپنی

  • خرمالو آمریکایی

  • خرمالو سیاه

  • خرماندو یا خرما آلو

همه‌ی گونه‌های خرمالو که در کشورهای مختلف رشد می‌کنند، مواد و ارزش غذایی تقریبا یکسانی دارند. تفاوت‌های کمی مانند میزان فیبر بین انواع مختلف این میوه وجود دارد.

 

ارزش غذایی خرمالو

براساس پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، خرمالو سرشار از ویتامین A ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6 به همراه میزان زیادی فیبر، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیوم و فسفر است. براساس پژوهش‌های محققین، خرمالو به جز ترکیبات دیگری مانند فلاونوید (flavonoid)، تانن (tannins) و فنولیک اسید (phenolic acids)، همچنین ترکیبات ارگانیکی مثل کاتچین (catechins)، گالوکاتچین (gallocatechin)، بتولینیک اسید (betulinic acid) و انواع ترکیبات کارتنوئید (carotenoid) دارد که جزئی از خانواده‌ی ویتامین‌های ب کمپلکس هستند.

 

خرید پودر خرمالو

 

خواص خرمالو برای سلامتی

 

کمک به بهبود سرماخوردگی

از جمله خاصیت خرمالو این است که  حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. همچنین خواص خرمالو برای سرماخوردگی مربوط به تقویت سیستم ایمنی ناشی از وجود آنتی‌اکسیدان‌ها است.

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه‌ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شود.

مطالعات رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری‌های متابولیک مرتبط دانسته‌اند.افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می‌کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. بنابراین بیشترین ارتباط خواص خرمالو و دیابت مربوط به پیشگیری از این بیماری است.

 

قیمت پودر خرمالو

 

کاهش وزن

خرمالو مقادیر زیادی فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها را دارد، خرمالو همچنین می‌ تواند دلیلی برای کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری شود و در برنامه غذایی افرادی که قصد کاهش وزن دارند، اضافه گردد. از طرفی خرمالو مقادیر زیادی آب دارد که می‌ تواند در بالا رفتن سطح متابولیسم و بالا رفتن سوخت و ساز بدن موثر باشد. برای بهره بردن از این خاصیت باید آن را در وعده صبحانه میل کرد.

 

مقاله مرتبط : 5 میان وعده مقوی (جهت مشاهده کلیک کنید)

 

داروی ضد سرطان

وجود رادیکال‌ های آزاد دلیل اصلی ابتلا به سرطان است. تنها راهی که می‌ توان از احتمال ابتلا به این بیماری رهایی یافت، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان همانند بهره مندی از خواص خرمالو است. زیرا آنتی‌اکسیدان می‌ تواند رادیکال‌ های آزاد را از بین ببرد. با مصرف منظم خرمالو می‌ توان از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

یک خرمالو متوسط به تنهایی تقریباً ۸۰ درصد نیاز روزانه به این ماده مغذی را تأمین می‌کند. در نتیجه ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و آن را در برابر عفونت‌های میکروبی، ویروسی و قارچی یا سموم محافظت می‌کند. می‌ توان گفت: میوه خرمالو تکثیر یافتن تومور‌ ها را در بدن کاهش می‌ دهد. خاصیت ضد سرطانی این میوه اثبات شده است که می تواند مانع گسترش تومور ها و انتقال آنها به دیگر نقاط بدن شود.

 

پودر خرمالو از کجا خریدم

 

منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی است.آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، فرایندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند. استرس اکسیداتیو با بیماری های مزمن خاصی از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است. خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که در غلظت‌های بالا در پوست و گوشت خرمالو یافت می‌شوند، با نرخ پایین‌تر بیماری قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و سرطان ریه مرتبط هستند.خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شود.مطالعات رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن را با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ و بیماری متابولیک مرتبط دانسته اند.علاوه بر این، افرادی که رژیم غذایی بالایی از بتاکاروتن دریافت می کنند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

 

تقویت متابولیسم

خرمالو حاوی ویتامین‌های خانواده‌ی B کمپلکس مانند پیریدوکسین (ویتامین B6)، فولیک اسید (ویتامین B9) و تیامین (ویتامین B1) است که همگی برای فرایند متابولیک بدن حیاتی هستند. این عناصر با افزایش متابولیسم کلی بدن به عملکرد موثر سیستم بدن کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده است بتاکاروتن موجود در خرمالو باعث افزایش میزان انرژی، افزایش حجم عضله و بهبود عمل هضم شود.

 

پودر خرمالو برای سرماخوردگی

 

تنظیم گردش خون

در ترکیبات خرمالو مس وجود دارد که یکی از عناصر اساسی برای ساخت سلول‌های قرمز جدید است. بدون مس بدن شما نمی‌تواند بسیاری از مواد غذایی حیاتی دیگر برای تولید هموگولوبین را جذب کند. افزایش سلول‌های قرمز خون سالم در بدن، باعث بهبود عملکردهای شناختی، حجم عضله، متابولیسم، میزان انرژی و همچنین التیام زخم و رشد سلول‌ها می‌شود.

برای بررسی تاثیر عصاره اتانول موجود در برگ‌های خرمالو بر گردش خون و متابولیسم چربی‌ بدن، تحقیقاتی روی موش‌هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داشتند انجام شد. نتیجه تحقیقات نشان داد این ماده با جلوگیری از لخته شدن خون و تشکیل پلاکت و همچنین پایین آوردن میزان کسترول، تاثیر زیادی روی تقویت گردش خون در بدن دارد. اما برای مشخص شدن جزییات بیشتر این خاصیت خرمالو نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

 

مرطوب کننده طبیعی پوست

یکی از خواص مهم خرمالو برای پوست این است که می تواند به رطوبت و شادابی پوست کمک کند، برای این منظور توصیه می شود از ماسک طبیعی خرمالو استفاده کنید. برای درست کردن این ماسک کافی است یک خرمالو را پوره کنید و روی پوست صورت خود بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک علاوه بر شادابی پوست می تواند باعث سفید تر شدن پوست نیز شود.

 

لایه برداری پوست با نمک دریایی

     

    روش مصرف پودر خرمالو

     

    روش‌های مصرف خرمالو

    خرمالو را می‌توان به صورت تازه، خشک، پودرو پخته مصرف کرد و معمولاً در سراسر دنیا در تهیه ژله، نوشیدنی، پای، کاری و پودینگ استفاده می‌شود.

     

    عوارض و مضرات مصرف خرمالو

    1. خرمالو را ناشتا نخورید چون می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود.
    2. خرمالو حاوی قند فراونی می باشد که می تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود.
    3. افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون در افراد شود.
    4. خرمالو کال در بعضی از افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.
    5. بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشوییدتا باعث پوسیدگی دندان نشود.

     

    میوه خرمالو

     

    سوالات متداول

    • طبع خرمالو چیست؟ خرمالو دارای طبع گرم و ‌تر است.
    • آیا گل میوه خرمالو مفید است؟ دم کرده یا دمنوش گل خرمالو برای معده مفید است.
    • چه زمانی بهتر است این میوه را میل کرد؟ چون خرمالو یک میوه اسیدی است. مصرف آن موجب ترشح اسید معده می‌شود. بهتر است با معده پر میل شود تا به هضم بهتر غذا کمک کرده و بتوان از خواص خرمالو بهتر بهره بود.

     

    سخن پایانی 

    همانطور که بیان کردیم خرمالو میوه‌‌ ای خوش طعع و سرشار از خاصیت‌های متعدد است. پس می‌ توان آن را نوعی میوه شگفت انگیز در نظر گرفت. گاهی اوقات با بروز برخی مشکلات مانند یبوست میتوان به جای استفاده از داروهای شیمیایی با خوردن میوه خرمالو از خواص آن استفاده کرد.

     

    جهت تهیه پودر خرمالو سلامتشین کلیک کنید

    ۵
    از ۵
    ۷ مشارکت کننده

    ​سایر مقاله های مجله

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش

    سبد خرید