ترفند های جالب خانه داری

گاهی برای انجام یک کار ساده زمان زیادی صرف میکنیم  و وادار می‌شویم از وسایل زیادی استفاده کنیم یا بعضی مواقع بـه ناچار وسایل اضافه ای میخریم، درحالی کـه با کمی خلاقیت میتوانیم با کمترین هزینه و زمان آن مشکل را حل کنیم .

 

فهرست مطالب مقاله ترفندهای خانه داری سلامتشین :

  • 10 ترفند خانه داری ساده
  • از بین بردن لکه های مختلف
  • با صابون چه کارهایی میتوان انجام داد ؟
  • خانه داری در دوسوت!
  • نقش خمیردندان در خانه داری
  • 7 اشتباه در انجام کارهای روزانه
  • تجربیات در مورد خانه داری ایرانی
  • نتیجه گیری

 

نکات خانه داری

 

10 ترفند خانه داری ساده

1. برای‏ حفظ سفیدی برنج، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید‎.‎

2. استفاده از چاقو برای خرد کردن کاهو باعث تغییر رنگ لبه های برش خورده کاهو می شود، بنابراین بهتر است کاهو را با دست خرد کنید‎.‎

3. برای‏ زود جوش آمدن آب سماور، ابتدا آن را تا نیمه از آب پر کنید و پس از گرم شدن بقیه آب را به آن اضافه کنید‎.‎

4. افزودن‏ یک قاشق مرباخوری سرکه به روغن هنگام سرخ کردن پیراشکی و نان، مانع جذب روغن می شود‎.‎

5. برای‏ جلو گیری از خشک و سفت شدن پنیر، روی طرف بریده شده آن کره یا روغن بمالید‎.‎

6. برای حفظ طعم گوجه فرنگی، هنگام پخت مقدار خیلی کمی شکر به آن اضافه کنید.

7. برای‏ تازه شدن سبزی آن را در آب سرد حاوی کمی آب لیمو بخوابانید‎.‎

8. لیمو‏ را پیش از آبگیری مدت 15 دقیقه درون آب داغ بیندازید، آب آن تقریبا دو برابر خواهد شد‎.‎

9. برای از بین بردن جرم سماور یا کتری، مقداری‏ جوش شیرین داخل آب سماور یا کتری ریخته و آن را بجوشانید.

10. بهترین‏ روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد‎.‎

 

ازبین بردن لکه

 

از بین بردن لکه های مختلف

  • آبمیوه: یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب گرم حل کنید و لکه را از بین ببرید.

  • آدامس: لکه را با سشوار گرم کنید، بخراشید و سپس با محلول شوینده بشوئید و پاک کنید.

  • سس: لکه را با خمیر صابون Fels-Naptha تمیز کنید، سپس بشویید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. تا زمانی که لکه از بین نرود شی مورد نظر را در خشک کن قرار ندهید.

  • خردل: برای از بین بردن مواد جامد، از محلول های شوینده استفاده كنید. وقتی لکه کم رنگ شد، آن را بشویید و زیر نور خورشید خشک کنید.

  • رژ لب: با استفاده از پاک کننده های ناخن مبتنی بر استون و به دنبال آن محلول های شوینده لکه را پاک و سپس تمیز کنید.

  • نوشیدنی های رنگی: روی لکه آب بپاشید. اگر لکه همچنان باقی ماند، مواد شوینده را امتحان کنید.

  • شکلات : قبل از پاک سازی لکه مایع یا پودر را مستقیما روی لکه بریزید از یک مسواک نرم استفاده کنید تا مواد شوینده را روی پارچه بکشید و یا به آرامی پارچه را با هم بمالید. بگذارید پنج تا ده دقیقه بماند.بدون پاک کردن مواد شوینده، در چرخه معمول روی گرم ترین درجه حرارت شستشو دهید.

 

ازبین بردن لکه قهوه

 

  •  قهوهآب سرد را روی لکه بریزید. پودر را روی لکه بریزید پارچه را به آرامی بمالید و یا از یک مسواک نرم برای کشیدن روی پارچه استفاده کنید. بگذارید چند دقیقه بماند. بدون پاک کردن مواد شوینده، در چرخه معمول با گرم ترین دما شستشو دهید.

  • جوهر: رایج ترین پاک کننده ممکن اسپری مو است یک دستمال کاغذی در در زیر لکه قرار دهید و تا زمان محو جوهر اسپری کنید. بگذارید چند ثانیه خیس بماند و سپس لکه جوهر را با یک دستمال تمیز دیگر پاک کنید.

  • شمع : اگر روی پارچه های نخی و کتانی سفید شمع ریخته است ابتدا موم را بردارید، سپس کاغذ خشک را روی قسمت لک شده بگذارید و اتوی داغ بکشید و بعد با محلول تتراکلروکربن یا بنزین به وسیله ی اسفنج آن را تمیز کنید.

  •  خون : در آب سرد خیس کنید، به آرامی لکه را با انگشتان مالش دهید. بسته به اندازه لکه، ممکن است نیاز باشد آب را عوض کنید چون به صورتی رنگ تبدیل می شود. لکه را پاک کنید و سپس در آب سرد خیس کنید. پاک کننده لکه را قبل از شستن روی آن بریزید.

 

ازبین بردن لکه خون

 

با صابون چه کارهایی میتوان انجام داد ؟

  • استفاده از صابون برای صدای لولای در

  • استفاده از صابون برای دفع آفات و حشرات گیاهان آپارتمانی

  • استفاده از صابون برای خوشبو کننده قفسه ها

  • استفاده از صابون برای جمع کردن خرده شیشه ها

  • استفاده از صابون برای پر کردن سوراخ روی دیوار

 

استفاده از صابون در خانه داری

 

خانه داری در دوسوت !

1- تمیز و براق کردن لوازم استیل: اکثر اوقات روی وسایل استیل اثر انگشت دیده می شود. اما برای درخشش آنها، تنها به یک دستمال میکروفیبر (یا فقط یک پارچه نرم) و مقداری الکل نیاز دارید! اگر می خواهید استیل خود را فوق العاده تمیز کنید، می توانید از چند قطره روغن زیتون استفاده کنید!

2- تمیز کردن دوش: تمیز کردن دوش چیزی نیست که بیشتر مردم بخواهند انجام دهند اما باید انجام شود! خبر خوب این است که یک روش آسان برای از بین بردن جرم صابون و لکه های روی دوش وجود دارد. یک ظرف را با سرکه و مایع ظرف شویی (به اندازه برابر) پر کنید، سپس به شستشو مشغول شوید! همچنین می توانید از یک اسکاچ یا مسواک قدیمی نیز استفاده کنید.

۳- تمیز کردن مخلوط کن: ظرف مخلوط کن خود را با آب گرم و یک قطره مایع ظرفشویی پر کنید. آن را روشن کنید و بگذارید برای چند ثانیه روشن بماند. سپس با آب گرم بشویید!

۴- تمیز کردن اسکاچ: اسکاچ ها می توانند باکتری های زیادی را به خود جذب کنند، به خصوص اگر در سینک مانده باشند. شما باید مرتباً آنها را تمیز کنید. کار بسیار آسانی است: کافی است اسکاچ مرطوب را به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا باکتری های آن از بین بروند! سپس قبل از بیرون آوردن آن یک یا دو دقیقه صبر کنید زیرا هنوز داغ است. همچنین می توانید اسکاچ خود را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید تا دوباره تمیز شود!

۵- براق کردن کاشی های کف: پس از اینکه کف را جارو کردید، با استفاده از یک سطل آب، مقداری شوینده سبک و یک دستمال شروع به شستشو کنید! مرتباً پارچه و آب را تمیز کنید تا آلودگی بیشتری را به کاشی ها انتقال ندهید. اگر می خواهید لکه های سخت را از بین ببرید، از مسواک استفاده کنید! باور کنید زندگی شما را تغییر خواهد داد.

 

براق کردن کاشی های کف

 

۶- تمیز کردن قرنیزها: برای پاک کردن گرد و غبار از جارو یا پارچه خشک استفاده کنید، سپس جاروبرقی بکشید. برای از بین بردن گرد و غبار یا خاک باقی مانده از پارچه یا جوراب مرطوب استفاده کنید. برای تمیز کردن قرنیزها، به یک اسکاچ (یا مسواک نرم) و یک سطل آب با مقدار کمی مایع ظرف شویی نیاز دارید. بعد از اینکه شستشو را انجام دادید، از یک دستمال مرطوب برای پاک کردن باقیمانده های صابون استفاده کنید.

۷- باز کردن منافذ هواکش: اگر مدتی هواکش های خود را تمیز نکرده باشید احتمالا کاملاً کثیف و گرد و غبار گرفته شده اند. و این نه تنها گرد و غبار را به داخل اتاق می فرستد بلکه مانع خروج هوا به بیرون نیز می شود. راهکار آسان: ابتدا سعی کنید گرد و غبار را با یک برس نرم پاک کنید. اگر با این کار به نتیجه نرسیدید، یک دستمال را با هر ماده تمیزکننده ای که دارید خیس کرده و آنرا دور یک چاقوی صبحانه خوری بپیچید و منافذ را تمیز کنید!

۸- پاک کردن لکه های آب روی شیرآلات: سرکه می تواند لکه های آب روی شیرها را کاملا از بین ببرد.

۹- تمیز کردن پرده کرکره: یک راه حل آسان برای پاک کردن پرده کرکره وجود دارد: آب و سرکه را به میزان مساوی در یک کاسه ترکیب کنید و دستتان را با یک جوراب بپوشانید. جوراب را درون محلول فرو کنید و سپس آن را روی پرده حرکت دهید تا هرگونه گرد و غبار و آلودگی را از بین ببرد!

۱۰- شستشوی تمیزتر لباس ها با جوش شیرین: کافی است یک لیوان جوش شیرین را به مواده شوینده خود اضافه کنید و لباسهای روشن تر و تمیز تر تحویل بگیرید!


 

ازبین بردن لکه آدامس

 

نقش خمیردندان در خانه داری
  • پاک سازی خط و خش DVD

  • از بین بردن لکه عینک شنا و اسکی

  • پاک کردن آینه حمام

  • از بین بردن خط و خش بدنه خودرو

  • تمیز کردن کفش های کتانی

  • از بین بردن گرد و غبار و لک های موجود بر زیورآلات

  • تمیز کردن صندلی های پلاستکی حیاط و بالکن

  • از بین بردن لکه های موجود بر روی رینگ های لاستیک

  • کاهش میزان آفات در اطراف گیاهان

 

تمیز کردن کفش با خمیردندان

 

7 اشتباه در انجام کارهای روزانه

۱. شستشوی پنجره در هوای گرم

به نظر می رسد که این کار راهکار بسیار مناسبی است تا در روزهای آفتابی با وجود نور اضافی بر روی پنجره ها آلودگی آنها را از بین برد. گرمایی که از نور آفتاب بر روی پنجره ایجاد می شود باعث زودتر خشک شدن سطح پنجره گشته و بر روی سطح آن خطوط و رگه هایی هم باقی می گذارد. به جای آن سعی کنید این کار را در روزهای ابری انجام دهید.

 

۲. تعویض پیوسته روتختی در دکوراسیون اتاق خواب

اگر از آن دسته افرادی هستید که خودتان را موظف به تغییر زود به زود روتختی می کنید، مرتکب اشتباه شده اید. به جای اینکه لحاف جدیدی برای خود پهن کنید، رویه روتختی خود را برگردانید. لحاف خود را در بالای لایه ای که برگردانده اید قرار دهید و بعد از آن با سنجاق آن را سفت و محکم کرده و ببندید. سپس آن را به سمت دیگر فشار و حرکت دهید تا به خوبی جا افتاده و سمت دیگر آن نیز مرتب شود بعد از آن می توانید سنجاق را خارج کرده و درآورید.

 

تعویض روتختی

 

۳. وزن اضافه ماشین لباسشویی در رختشویخانه

وسوسه ای در همه ما وجود دارد که حجم زیادی از لباس های کثیف خود را داخل ماشین لباسشویی بریزیم تا ظرف یک روز تمام آنها شستشو شوند، اما باید به این مسئله دقت کنید که با ادامه دادن به همین روند، مجبور می شوید هم هزینه زیادی صرف تعمیر ماشین لباسشویی خود کنید و هم زمان بسیاری را صرف این کار نمایید.

 

۴. خالی نکردن جاروبرقی

بسیاری از ما صرفا از آن جهت به جاروبرقی نگاه می کینم که با کمک آن می توانیم خانه خود را تمیز و مرتب نگه داریم، اما باید کمی منصفانه تر نگاه کرده و به رسیدگی به این وسیله بعد از انجام کارش نیز توجه کنیم. به جای اینکه مخزن جاروبرقی خود را بعد از اینکه به طور کامل از گرد و غبار و بقیه ذرات، پر شده و دیگر مکشی ندارد خالی کنید، زمانی که دو سوم آن پر شد این کار را انجام دهید.

 

۵. غافل شدن از سطوح دور از دسترس

معمولا سطوحی که از تمیز کردن آنها غافل هستیم سطوحی هستند که دسترسی زیادی به آنها وجود ندارد، اما نباید از آنها غافل شد؛ برای مثال کولر و فنی که در تابستان روشن می شود گرد و غباری را که در زمستان به همراه داشته منتشر می کند؛ بنابراین در هنگام تمیز کردن دکوراسیون خانه خود دقت کافی را داشته باشید تا هیچ جایی از چشمتان نیفتد.

 

ترفندهای خانه داری

 

۶. شستشوی چاقوها در ماشین ظرفشویی

اینکه تمامی ظروف خود را داخل ماشین ظرفشویی قرار بدهیم کار خیلی درستی به حساب نمی آید. بسیاری از سرآشپزها چاقوهای گران قیمت خود را داخل ماشین ظرفشویی که حاوی ترکیبات قلیایی است قرار نمی دهند، چراکه لبه های آنها را کند می کند؛ بنابراین چاقوهایی که دوست دارید تیزتر بمانند را با دست خود و با آب گرم و صابونی شستشو دهید.

 

۷. شستشوی شیشه حمام با مواد شیمیایی

زمانی که به حمام می روید و دوش می گیرید، شیشه های حمام شما حتی با وجود تلاشتان برای تمیز و براق ماندن آنها رفته رفته و به مرور کثیف و کدر می شود. مردم اغلب به دنبال محصولات خاصی در فروشگاه ها برای تمیز کردن سطوح خود هستند، اما اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می دهید از مواد غیر شیمیایی استفاده کنید، سرکه سفید را به عنوان یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد می کنیم.  بهتر است این کار را در زمانی انجام دهید که فضای حمام شما کمی رطوبت دارد.

 

شستشوی شیشه حمام

 

تجربیات در مورد خانه داری ایرانی

اسفنج‌ها و اسکاچ‌ها را یک تا دو دقیقه در ماکروویو قرار دهید تا دوباره مثل روز اول تمیز شود / با درست کردن محلول جوش شیرین و آب گرم یک محلول رایگان و طبیعی برای تمیزکاری منزل درست کنید / با استفاده از خمیر دندان می‌توانید وسایل که گلی شده است را تمیز کنید / با مخلوط مایع شوینده و آب کابینت‌ها را از شر مواد چربی و جرم خلاص کنید / تخته‌های مخصوص خرد کردن را با لیمو ترش تمیز کنید / برای از بین بردن لکه‌های روی فرش از مخلوط مایع صابون و محلول هیدروژن پراکسید استفاده کنید / با لیمو ترش و نمک می‌توانید بوی بد گوشت را از بین ببرید.

 

نتیجه گیری

رسیدگی به کارهای هر روز خانه یکی از دغدغه های هر روز خانم های خانه دار است که با دانستن یک سری نکات خانه داری کوتاه و کاربردی می توانیم به کارهایمان سرعت عمل بیشتری بدهیم و در وقت و هزینه صرف جویی کنیم. در مجله سلامتشین چند نمونه از پرکاربرد ترین ترفندهای خانه داری و آشپزی را به شما خانم های خانه دار معرفی کردیم.

 

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

​سایر مقاله های مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید