مهم ترین خواص کیوی

کیوی، این میوه‌ ترش و شیرین، برای همه افراد معجزه می‌کند. خواص کیوی به‌قدری زیاد و متنوع است که به عنوان کلید زندگی طولانی شناخته می‌شود. 

 

فهرست مطالب مقاله کیوی سلامتشین :

 

تاریخچه میوه کیوی

کیوی، که به انگور فرنگی چینی نیز شناخته می شود، بومی دره چانگ کیانگ چین است و کاشت آن به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد. کیوی، میوه ملی چین محسوب می شود . کیوی این قدر مغذی است اما، نیوزیلندی ها ظرفیت این میوه آبدار و خوشمزه را کشف کردند و آنها شروع به کاشت کیوی برای اهداف تجاری کردند. نیوزیلندی ها، نام پرنده ملی خود کیوی  را بر این میوه گذاشتند و در سال 1963، این میوه کرک دار، برای نخستین بار به هندوستان معرفی شد. به گفته محققان، کاشت کیوی در منطقه شیملا آغاز شد و سپس به تمام کشور رسید. درحال حاضر، چین، نیوزیلند، ایتالیا، یونان، شیلی و فرانسه، پرورش دهندگان برتر کیوی در جهان هستند.

گوشت کیوی، دارای رنگ سبز بسیار روشن و طعمی متمایز هستند. (ترکیبی از شیرین، ترش، تند، سبک و اسیدی).این مزه، شما را به یاد ترکیبی از لیمو، پرتقال، خربزه عسلی و توت فرنگی می اندازد و دانه های سیاه زیادی دارد که بافتی ترد به آن می دهد.

 

کیوی برای چی خوبه

 

خواص کیوی برای سلامتی

 

موثر در کاهش وزن

اگر شما هم رژیم غذایی دارید یا کلاً نگران افزایش وزن خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که کیوی را در برنامه غذایی خودتان بگنجانید. کیوی یک میوه کم کالری است. یک کیوی ۲ گرم فیبر و ۴۰ کالری به بدن شما می‌رساند. فیبر غذایی که در کیوی وجود دارد به شما کمک می‌کند تا زودتر احساس سیری کنید و از پرخوری کردن بپرهیزید.

 

کمک به سفتی پوست

با افزایش سن، پوست شروع به از دست دادن سفتی خود می کند و ما را مجبور می کند تا برای سالم نگه داشتن آن، کارهای جدی انجام دهیم (مثلا روی آوردن به محصولات پوستی گران قیمت و یا حتی عمل جراحی). بهتر و عاقلانه تر است که به جای آن از کیوی استفاده کنید. استفاده از کیوی له شده بر پوست، به انتقال مواد مغذی مهم به لایه های درم پوست کمک می کند و در حفظ سفتی پوست موثر است.

ویتامین C که به وفور در کیوی یافت می شود، یک ماده ضروری موردنیاز برای تولید کلاژن است. کلاژن، یک پروتئین است که برای سفتی و انعطاف پذیری پوست لازم و ضروری است. این ماده به درمان خراش و بریدگی ها کمک می کند. همچنین، از زبر شدن پوست جلوگیری می کند. بنابراین، استفاده از ماسک کیوی در زمستان ها، راه حل خوبی برای از بین بردن پوست خشک و پوسته پوسته است.

 

خواص کیوی برای لاغری

 

یبوست

خواص کیوی برای یبوست در علم پزشکی ثابت شده است. یکی از مقالات معتبر پزشکی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است، به این نتیجه اشاره دارد که افراد سالم بدون مشکل یبوست، زمانی که کیوی می‌خورند، روده‌های کوچک آن‌ها آب بدن را حفظ می‌کند که باعث نرم‌شدن و دفع راحت‌تر مدفوع می‌شود.

کیوی می‌تواند جایگزین طبیعی برای داروهای ملین باشد. برای دفع بهتر و کمک به یبوست از خواص کیوی ناشتا غافل نشوید و صبح یک عدد کیوی را ناشتا یا این‌که به‌صورت اسموتی درست کنید و بخورید.

 

درمان یبوست با پودر آلو (بیشتر بدانید)

 

کمک به کیفیت خواب

کیوی منبع سروتونین است که به بهبود خواب بهتر کمک می‌کند. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که مصرف کیوی کمک می‌کند تا یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشید. همچنین مصرف کیوی از بروز بی‌خوابی و شب‌بیداری جلوگیری می‌کند.
کیوی حاوی مقادیر زیادی فلاونوئیدها مانند نایسینژین، کوئریتین، روتین، کاتچین، اپیکاتچین است که به کیفیت خواب کمک می‌کند. با توجه به این موضوع، پوست کیوی یک عنصر قوی برای کمک به خواب بهتر است.

 

مبارزه با ریزش مو

میوه هایی مانند کیوی که سرشار از ویتامین های C و E هستند، می توانند به مبارزه با ریزش مو کمک کرده و سلامت مو را حفظ کنند.کیوی، سرشار از این دو ویتامین ضروری است. این میوه استوایی، حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، روی و فسفر است که گردش خون را تحریک کرده و در نتیجه، رشد مو را تسریع می کند. علاوه بر این سرشار از آهن، ماده مغذی لازم برای افزایش سلامت مو است. کیوی ، حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به تشکیل کلاژن پوست سر کمک می کند. ویتامین C، همچنین جذب مواد مغذی را در پوست سر آسان کرده و موی شما را تغذیه می کند.

 

پودر کیوی خشک

 

جلوگیری از اختلالات تنفسی 

مصرف ویتامین C معمولا به افرادی که دچار بیماری های تنفسی، مانند:آسم یا سرفه مزمن هستند، توصیه می شود. کیوی، به دلیل سرشار بودن از این ماده مغذی ضروری، برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مناسب است.

لوله تنفسی را تسکین داده و علائمی مانند خس خس و گرفتگی بینی را کنترل می کند.

 

کاهش غلظت خون 

پلاکت یک عملکرد در رگ‌های خونی ماست که موقعی که ما خون‌ریزی می‌کنیم باعث جلوگیری از خون‌ریزی شدید در بدنمان می‌شود. اما میزان زیاد آن ممکن است باعث لخته شدن خون ما شود. مزیتی که مصرف کیوی برای کاهش غلظت خون دارد این است که سطح‌تری گلیسیرید (چربی مضر خون) رو پایین آورده و از لخته شدن خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند که همین مسئله باعث می‌شود که از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سکته جلوگیری شود.

 

پودر کیوی برای کباب

 

کمک به درمان دیابت 

کیوی آب زیادی دارد که این موضوع آن را تبدیل به یک گزینه‌ی عالی برای افراد دیابتی می‌کند. ۱۰۰ گرم از این میوه فقط ۵ گرم قند یا گلوکز دارد و به همین دلیل اثرات محدودی روی سطح گلوکز خون دارد. کیوی در مقایسه با بیشتر میوه‌های دیگر کربوهیدرات کمتری دارد؛ به طوری که یک عدد کیوی متوسط حاوی ۱۱ گرم کربوهیدرات است. همچنین فیبر کیوی به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند

 

آشنایی با انواع دیابت ( کلیک کنید)

 

کیوی را با پوست بخوریم بهتر است یا بدون پوست؟

کیوی میوه بومی کشورمان محسوب نمی‌شود و ممکن است برخی از ما بدلیل وجود بعضی ترکیب‌ها و مواد آرژن در کیوی، دچار حساست شویم، این حساسیت در پوست کیوی نیز وجود دارد. اگر مشکلی با خوردن کیوی با پوست و یا بدون پوست ندارید، پیشنهاد می‌شود که این میوه را با پوست مصرف کنید. زیرا بخش عمده‌ای از ویتامین E، در پوست کیوی وجود دارد.

 

کیوی را با پوست بخورید

 

آیا کیوی اسیدی است؟

بله.PH کیوی در مقیاس بالا است.

اما این میوه اثر بدی ندارد، در حقیقت اگر چه اسیدی است، اما در واقع از عناصری تشکیل می شود که قلیایی هستند. این می تواند اسیدی بودن در معده را حفظ کند.

اگر کیوی را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کرده اید، آن را بیافزایید تا به یک فرد سالم تبدیل شوید.

 

عوارض مصرف کیوی

 

عوارض کیوی

کیوی میوه‌ی بسیار خوشمزه‌ای است؛ به خصوص وقتی طعم شیرینی هم داشته باشد اما خیلی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و یا به هر دلیلی باید در مصرف آن دقت بیشتری داشته باشند. یکی از عوارض کیوی آلرژی است. شدت علائم آلرژی به این میوه می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم خفیف می‌تواند شامل موارد مثل خارش یا ناراحتی زبان، لب‌ها یا دهان پس از خوردن کیوی و بثورات پوستی قابل مشاهده باشد. 
اما اگر با علائم شدیدتری مانند مشکل در تنفس یا علائم آسم، تورم لب، گلو یا دهان، دردهای شکمی، سرگیجه و یا استفراغ مواجه شوید حتما باید به اورژانس مراجعه کنید. 

 

کلام آخر

کیوی میوه‌ای با ظاهری استثنائی است که خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد. اگر به لاتکس حساسیت ندارید، می‌توانید هر روز کیوی بخورید. این میوه منبع عالی ویتامین C و فیبر به شمار می‌رود. از جمله خواص کیوی می‌توانیم بهبود بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن بدن، کمک به هضم، درمان سرطان، تقویت سلامت قلب و مبارزه با التهاب را نام ببریم.

 

جهت تهیه پودر کیوی کلیک کنید

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

​سایر مقاله های مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید