پیاز سفید یا قرمز؟

پیاز یکی از مواد اولیه پرکاربرد در آشپزی محسوب می شود و این یک مسئله ی کاملا بدیهی هست. پیاز انواع مختلفی دارد که همه ی ما این موضوع را هم به خوبی می دانیم ولی مساله ای که ممکن هست خیلی به آن دقت نکرده باشیم، کاربرد مختلف پیازها هست.

 

فهرست مطالب مقاله پیاز سفید سلامتشین:

 

آشنایی با پیاز

پیاز یکی از انواع گیاهان خوراکی است که در دسته بندی سبزی ها و صیفی جات قرار میگیرد. جالب است بدانید در گذشته از پیاز به عنوان یک غذای اصلی استفاده می شده است. برخی اسناد نشان می دهد که کارگران اهرام مصر از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می کرده اند. پیاز یک گیاه دو ساله است که به صورت بوته ای می باشد البته معمولا به صورت یک ساله کاشته می شود. درواقع پیاز یکی از اصلی ترین گونه های سیر است. به طور معمول پیاز در فصل پاییز به طور کامل شکل می گیرد و برداشت می شود.

 

پودر پیاز

 

انواع پیاز و کاربرد آن

هر پیاز خاصیت، طعم، تندی و تیزی خاص خودش را دارد به همین دلیل هم کاربردش در آشپزی متفاوت هست. 

 

1. پیاز زرد

معروف ترین عضو خانواده پیازهاست که پوست قهوه ای طلایی دارد و لایه های داخلی آن هم سفید یا سفید مایل به زرد هست. این نوع بوی تند و تیزی دارد و بهترین گزینه برای پخت و پز محسوب می شود. این پیاز به طور معمول بین بهار تا پاییز کشت و برداشت می شه ولی آن ها را در انبارها نگهداری می کنند، این پیازها ماندگاری خیلی بالایی دارند، آن ها را باید در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. به همین دلیل در تمام فصول در بازار موجود هست. پیاز زرد حکم شلوار جین را در دنیای پیازها دارد، در همه ی کشورها شناخته شده هست و در همه ی غذاها هم می شود از آن استفاده کرد.

 

قیمت پودر پیاز

 

2.پیاز شیرین یا ویدالیا

این پیاز در اصل آمریکایی هست و اولین بار در منطقه ی جنوب شرقی جورجیا کشت شده است. این نوع، شیرین، ترد و آبدار هست و کمی طعم آن به تندی می زند. به خاطر طعم شیرین و قندی که دارد برای درست کردن پیاز کاراملی عالی هست. همچنین پیازهای ویدالیای بزرگ یک انتخاب خیلی خوب برای درست کردن حلقه های پیاز سوخاری محسوب می شوند.

 

خرید پودر پیاز

 

3. پیاز قرمز

این نوع رنگی زیبا با پوشش مخملی قرمز مایل به بنفش که مغز سفید رنگی دارد. به دلیل طعم ملایم و شیرین آن بهترین گزینه برای مصرف به صورت خام هست. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فلاونوئیدها و فیبر بیشتری دارد. به خاطر رنگ زیباش می توانید برای تزئین بشقاب غذا ازش استفاده کنید. برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. این پیاز هم در تمام فصول سال در بازار موجود هست و به مدت 3 تا 4 ماه می توانید آن ها را به راحتی در دمای خانه نگهداری کنید.

 

پیاز قرمز و خواص آن (بیشتر بخوانید)

 

پیاز قرمز یا سفید

 

4. پیاز سفید

این پیاز پوستی کاملا سفید رنگ و طعمی ملایم و خنک دارد. فرق نوع سفید و زرد در این هست که پیاز سفید، شیرین تر هست و ماندگاری کمتری را نسبت به پیاز زرد دارد. به طور کلی نوع سفید و قرمز بخاطر قند بیشتری که دارند نسبت به پیاز زرد عمرشان کوتاهتر است.از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز هست، می شود آن را خام خورد و یا در سالادها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی بهترین گزینه هست. پیاز سفید کوچک در سوپ، کاسرول و تاس کباب استفاده می شود، این نوع به پیاز آبپز معروف است.

 

پودر پیاز سلامتشین

 

5. پیاز گلابی شکل

این پیازها کوچک و شیرین هستند و طعم خاص و لذیذی دارند. در رنگ های سفید، زرد و قرمز در بازار وجود دارند ولی رنگ سفید آن رایج تر است. این پیازها در ابتدا در آلمان و ایتالیا در باغچه های خانگی کشت شدن. بزرگترین ناراحتی در مورد استفاده از پیازهای تازه ی گلابی شکل، پوست کردن آنهاست. برای راحتی کار آنها را داخل آب جوش بیندازید و به راحتی با انگشتانتان پوست آنها را جدا کنید. این پیازها انتخاب مناسبی برای ترشی، کبابی کردن، بخارپز کردن و استفاده در تاس کباب هستند.

 

انواع پیاز

 

تفاوت پیاز قرمز و سفید و زرد

با توجه به تعریفی که از هر نوع پیاز ارائه دادیم، تفاوت پیاز قرمز و سفید و زرد، در چند جمله زیر خلاصه می‌شود:

  • پیاز زرد قوی‌ترین طعم را دارد و برای پخت‌وپز مناسب است.
  • پیاز سفید ملایم‌تر از نوع زرد آن است. هم مصرف خام دارد و هم در پخت‌وپز استفاده می‌شود.
  • پیاز قرمز ، شیرین‌ترین و ملایم‌ترین طعم را در انواع پیاز دارد. بهترین مورد مصرف آن به‌صورت خام است.

 

طبع پیاز؛ آیا طبع پیاز سفید و قرمز یکسان است؟
طبع
پیاز در طب سنتی گرم و خشک است. گرمی ۴ درجه دارد و گرمی پیاز در درجه سوم قرار دارد، این بدین معنی است که پیاز بسیار گرم است. پیاز قرمز در مقایسه با پیاز سفید گرمی بیشتری دارد. در واقع در طب سنتی اعتقاد بر این است که هرچه تندی و تیزی پیاز بیشتر و شکل آن کشیده‌تر باشد، میزان گرمی و خشکی آن هم بیشتر است. اگر گرم مزاج هستید، بهتر است پیاز گرد و سفید بخورید که گرمی کمتری داشته و با مزاج شما سازگارتر باشد.

 

طبع و مزاج شما چیست؟ (جهت مشاهده مقاله کلیک کنید)

 

مقایسه انواع پیاز

 

فواید و خواص پیاز

درمان یبوست و اسهال

پیاز حاوی مقادیر مناسبی از فیبر و پرو بیوتیک های طبیعی است که این مواد برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروری هستند. فیبر و پروبیوتیک های موجود در پیاز باعث می شوند حرکات روده بهبود یابد و در نتیجه به درمان یبوست یا اسهال کمک می کند.

 

مقاله مرتبط : با آلو آشنا شو! (درمان یبوست و مشکلات گوارشی)

 

داروی ضد پیری

از دیگر خواص پیاز می‌توان به خاصیت ضد پیری که داروی گیاهی اشاره کرد. پیاز با داشتن ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند در مقابل آسیب حاصل از اشعه‌های مضر فرابنفش از پوست محافظت کند. همجنین آنتی اکسیدتن‌های موجود در پیاز می‌تواند موجب خنثی سازی و مبارره با رادیکال‌های آزادی که مسئول پیری زوددرس پوست هستند مبارزه کرده و از پیری پوست جلوگیری کنند. در کوارستین که یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند پوست را بدون چروک نگه دارد در پیاز در مقادیر بالایی یافت می‌شود. پیاز با داشتن ویتامین‌ها و گوگرد پوست را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. ماساژ دادن پوست با آب پیاز می‌تواند برای افزایش گردش خون در پوست کمک کننده و مفید باشد.

 

از کجا پودر پیاز بخرم

 

کاهش قند خون

یکی از خواص مهم پیاز این است که می تواند به کاهش قند خون کمک کند. اخیرا متخصصان روی موش های دیابتی آزمایش هایی انجام داده اند که نتایج آن نشان می دهد عصاره پیاز می تواند باعث تنظیم و کاهش قند خون شود.

وکوارستین یکی از ترکیبات موجود در پیاز است که می تواند اثرات بسیار مفیدی روی کاهش قند خون داشته باشد. نکته دیگری که در این آزمایشات مشخص شده است اینست که پیاز باید به همراه داروی متافورمین مصرف شود تا اثرات مثبت روی قند خون داشته باشد.

 

نمونه رژیم دیابتی (بیشتر بخوانید)

 

افزایش رشد موها

موها برای رشد به ماده ای به نام کلاژن نیاز دارند. پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است که باعث افزایش تولید کلاژن می شود و به همین جهت برای رشد و تقویت موها بسیار مناسب است. برای تاثیرگذاری روی رشد موها باید آب پیاز را به صورت ماسک استفاده کنید.

برای تهیه ماسک فقط کافیست آب پیاز تازه را بگیرید و به آرامی روی موها و پوست سر ماساژ دهید. پس از اینکه آن را به خوبی روی موها ماساژ دادید اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی سر بماند سپس با آب ولرم و شامپو سر را با دقت بشویید.

 

رشد موها با پیاز

 

رفع آکنه

از جمله خواص پیاز به کمک و تاثیر آن در رفع آکنه می‌توان اشاره کرد. پیاز دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است و با داشتن این خواص می‌توا‌ن از پیاز به عنوان ی یک ضد عفونی کننده بسیار قوی یاد کرد. خواص ضد عفونی کنندگی پیاز موجب محافظت از پوست برابر آکنه و عفونت‌های پوستی دیگر می‌شود. از پیاز و آب آن برای درمان و رفع جوش و آکنه استفاده می‌کنند.

برای بهره‌مندی از خواص آب پیاز برای پوست می‌توانید یک قاشق سوپ خوری آب پیاز را همراه با یک قاشق سوپ خوری زیتون مخلوط کرده و ترکیب حاصل را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید برای مدت زمان بیست دقیقه روی صورت شما مانده و بعد صورت خود را بشویید. مصرف منظم پیاز اثر فوق‌العاده‌ای در رفع آکنه خواهد داشت.

 

درمان کبد چرب

مصرف پیاز برای کبد بسیار مفید می باشد، زیرا پیاز حاوی مقادیر غنی از اسید فولیک می باشد و به همین دلیل می تواند به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب کمک کند. علاوه بر این مصرف پیاز می تواند باعث سرعت بخشیدن به روند سم زدایی و پا ک سازی کبد شود.

یکی از دیگر خاصیت های پیاز برای سلامتی کبد این است که مصرف پیاز به دلیل مقادیر غنی از انواع فلاونوئیدها و کورستین می تواند باعث جلوگیری از تجمع چربی ها در کبد شود که در نتیجه باعث بهبود عملکرد کبد می شود.

 

کاربرد پودر پیاز

 

مضرات پیاز

زیاده روی و افراط در مصرف پیاز ممکن است مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد که از جمله این مضرات پیاز می‌توان به مواردی از جمله کاهش شدید قند خون، سوزش معده، استفراغ، تهوع، ایجاد آلرژی بر روی پوست، تنفس بدبو، کاهش شدید فشار خون، افزایش خطر خونریزی و کبودی و افزایش لیتیوم اشاره کرد. زنان باردار و افرادی که قرص آسپرین مصرف می‌کنند بهتر است از پیاز استفاده نکنند.

 

بالاخره کدام نوع پیاز بهتر است؟

ما در این مقاله، تفاوت پیاز قرمز و سفید و زرد را برای شما شرح دادیم. از کاربرد مختلف هر کدام گفتیم و ویژگی‌هایشان را برشمردیم. با شمردن این ویژگی‌ها، حتما متوجه شده‌اید که سوال‌هایی، چون پیاز زرد بهتر است یا سفید، پیاز تند بهتر است یا شیرین و امثالهم، اساسا جواب مشخصی ندارند؛ زیرا استفاده از نوع درست پیاز، بستگی به نوع استفاده شما دارد. مورد مهم، این نیست که چه نوع پیازی انتخاب می‌کنید. فقط حتما پیاز را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

خواص پودر پیاز

 

نتیجه گیری

پیاز به دلیل طعم دهندگی خوبش جزئی جدا ناپذیر از آشپزی شده است و بیشتر مانند ادویه ها به عنوان یک طعم دهنده استفاده می شود. پیاز گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این گیاه ارزشمند را برایتان ارائه دادیم.

 

جهت تهیه پودر پیاز سلامتشین کلیک کنید

 

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده

​سایر مقاله های مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید