لیمو ترش برای کبد

لیموترش یک میوه اسیدی و تازه است که در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده غذایی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه که با برآمدگی های برجسته‌ای در بیرون پوسته خود مشخص می‌شود، طعمی بسیار ترش و مطبوع دارد. و اما خواص لیموترش؟!

 

فهرست مطالب مقاله لیموترش سلامتشین :

 

لیمو ترش برای کبد

 

تاریخچه لیموترش

لیموترش از جمله مرکبات خوشرنگ و بسیار ترش بوده که خواص منحصر به فردی دارد. انواع لیمو را می توان در بازار دید که هر کدام طعم و بوی خاص خود را دارد. از لیموترش زرد رنگ گرفته تا لیموی سبز شیراز که ما را به یاد طعم فالوده می اندازد.

این میوه و گیاه اعجاب انگیز از خانواده نوعی از گیاهان گلدار بوده و عمدتا میوه‌ی بومی جنوب آسیا و شمال شرقی هند است. آب لیموترش دارای ٥ الی ٦ درصد اسید سیتریك است و طعم ترشی آن هم به این دلیل است كه میزان PH آن ٢.٢ است كه اسیدی بودن آن را نشان می‌دهد. لیموترش قرن‌ها پیش اولین بار در هند و بخشی از چین كشت می‌شد و تقریبا تا قرن دوم میلادی وارد جنوب ایتالیا شد و حدود سال ٧٠٠ میلادی وارد سرزمین پارس، عراق و مصر شد. شواهد نشان می‌دهند كه كشت عمده لیمو در اروپا در قرن ١٥ میلادی بوده است و لیموترش در آن زمان بیشتر مصرف زینتی و دارویی داشته. در قرن نوزدهم در قاره‌ی آمریكا و به خصوص در فلوریدا و كالیفرنیا كشت لیموترش بیشتر شد. جالب است بدانید كه لیموترشی كه ما به صورت معمول و روزانه استفاده می‌كنیم یكی از انواع لیموترش است و لیموترش‌ها انواع متنوعی در سراسر دنیا است دارند به عنوان مثال در آمریكا، پرتغال و استرالیا گون‌های دیگری از لیمو وجود دارند كه از نظر ظاهری و مزه كمی با لیمو های معمولی متفاوت هستند. 

 

خواص پودر لیموترش

 

ارزش غذایی لیموترش 

لیموترش سرشار از ویتامین C، A و B است و آهن، کلسیم، منیزیم، سدیم، فسفر و پتاسیم زیادی دارد. یک عدد لیموترش می‌تواند ۸۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین کند و از همین رو در دسته مفیدترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیموترش می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت کند و در درمان بیماری‌های مختلف نیز مؤثر باشد. 

 

طبع و مصلح لیموترش

طبع لیموترش در طب سنتی سرد و خشک است. بهترین مصلح لیمو ترش عسل گلنگبین یا ترکیب عسل و گلبرگ‌های گل سرخ است. جالب است بدانید که طبع پوست و هسته لیموترش گرم و خشک است و از همین رو استفاده از آب لیمو همراه با پوست آن می‌تواند مقدار سردی آن را کمتر کند.

 

قیمت پودر لیموترش

 

خواص فوق العاده لیموترش

 

خواص لیموترش برای کبد

لیموترش به خاطر داشتن ویتامین C، مواد فیتوشیمیایی و اسید سیتریک و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی خود، می‌تواند برای بهبود سلامت کبد مفید باشد. برخی از خواص لیموترش برای کبد عبارتند از:

 

  • تمیزکننده کبد: لیموترش می‌تواند به تمیزکردن کبد و افزایش فعالیت آن کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیموترش می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و ضرر سلولی کبد کمک کنند. اسید سیتریک موجود در لیموترش موجب افزایش تولید صفرا در کبد می‌شود و از این طریق می‌تواند به سم زدایی از سموم بدن کمک کند.

  • حفظ سلامت کبد: لیموترش منبعی غنی از ویتامین C بوده که به شکستن الکل در کبد کمک می‌کند. ویتامین C و مواد فیتوشیمیایی موجود در لیموترش می‌توانند به حفظ سلامت کبد و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از عوامل خارجی مانند عفونت‌ها و سموم کمک کنند. یکی از موادی که می‌تواند از کبد محافظت کرده و به حفظ سلامت کبد کمک کند، هسپریدین است و لیموترش حاوی هسپریدین است.

  • تنظیم آنزیم‌های کبدی: لیموترش می‌تواند به تنظیم فعالیت آنزیم‌های کبدی کمک کند. این فرایند می‌تواند در بهبود عملکرد کبد و تجزیه و هضم مواد مغذی مؤثر باشد.

  • کاهش التهاب: خواص ضد التهابی لیموترش می‌تواند به کاهش التهاب‌های کبدی کمک کند. این خاصیت می‌تواند در بهبود انواع التهاب‌های مزمن کبدی مؤثر باشد.

از همین رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای بهره‌مندی از این خواص، لیموترش را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

فواید تخم آفتابگردان برای کبد چرب (بیشتر بدانید)

 

خریدپودر لیموترش

 

طریقه مصرف لیموترش برای کبد چرب

  1. خوردن آب گرم با آبلیمو ناشتا را امتحان کنید. صبح ها قبل از صبحانه، یک لیوان آب گرم را با یک یا دو قاشق آب لیموترش تازه مخلوط کنید و بنوشید. این میکرونوتریشن عالی‌ می‌تواند به کبد کمک کند و فرایند تخلیص چربی را تسهیل کند.
  2. از آب لیموترش به عنوان یک مکمل در تزئین غذاها استفاده کنید. می‌توانید غذاهای گوشتی، ماهی، سالادها و سبزیجات را با چند قطره آب لیموترش تزئین کنید. این کار به غذاها طعم و تازگی بیشتری می‌بخشد و بهبود عملکرد کبد را تحریک می‌کند.
  3. می‌توانید از آبلیمو در تهیه نوشیدنی‌ها، سوپ‌ها و غذاهای خود استفاده کنید. آبلیمو حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی است که می‌تواند به تنظیم میزان چربی در کبد کمک کند.

 

بهترین زمان خوردن لیموترش برای کبد چرب

بهترین زمان برای خوردن لیموترش به منظور کمک به کبد چرب، صبح است. در صبح، کبد به دلیل نیاز بیشتر به انرژی و آب، آماده‌تر است تا مواد مغذی را جذب کند. خوردن لیموترش در صبح می‌تواند به کبد کمک کند تا فعالیت بهتری داشته باشد و در تخلیص چربی‌های اضافی کمک کند.

همچنین، مصرف لیموترش بین وعده‌های غذایی می‌تواند مفید باشد. از آنجایی که لیموترش خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی دارد، می‌تواند به میزان چربی در کبد کمک کرده و روند تخریب سلولی را کاهش دهد.

مهم است به یاد داشته باشید که قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف هرگونه مکمل یا مواد طبیعی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، تغییراتی که در رژیم غذایی اعمال می‌کنید، باید به همراه فعالیت بدنی منظم و سبک زندگی سالم دیگری برای بهبود کبد چرب همراه شود.

 

خاصیت پودر لیموترش

 

سلامت چشم

از دیگر خواص لیموترش می‌توان به تاثیر آن در حفظ سلامت چشم اشاره کرد. ویتامین C موجود در لیموترش می‌تواند موجب جلوگیری از بروز پیرچشمی و بیماری‌های چشمی در سنین بالا شود. همچنین فلاونوئید موحود در لیمو ترش می‌تواند از عفونت‌های چشمی جلوگیری کند.

 

کاهش فشار خون

از فواید لیموترش؛ که مرتبط با قلب و رگ ها است، می توان به تاثیر آن بر فشار خون اشاره کرد. یک مطالعه در سال 2014 که در ژاپن بر روی بانوان صورت گرفت، نشان داد بانوانی که روزانه مداومت بر پیاده روی و مصرف لیموترش داشتند، فشار خون پایین تری در مقایسه با دیگران دارند.

 

لیمو برای پوست

لیمو به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی شناخته می شود. در بسیاری از ترکیبات دارویی و آرایشی از آن استفاده شده است. التیام بخشی به آفتاب سوختگی و جای گزیدگی زنبور از فواید لیموترش، هستند! علاوه بر آن، در درمان آکنه و اگزما نیز مفید واقع شده است. برخی از خاصیت لیموترش، به عنوان یک داروی ضد پیری می گویند که می تواند چین و چروک را از بین ببرد.

در میان بانوان نیز خواص لیموترش، برای از بین بردن جوش های سر سیاه مطرح می باشد. برای داشتن پوست درخشان و بدون جوش، می توانید از ترکیب آب لیمو، آب و عسل نیز استفاده نمایید.

 

پودر لیموترش ارزان

 

مراقبت از دهان و دندان

خواص لیموترش، برای مراقبت از دندان شاید عجیب به نظر برسد. چرا که سیتریک اسید موجود در آن باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. امّا ترکیب آب و لیمو و استفاده به اندازه از آن، علاوه بر اینکه باعث خنک و خوشبو شدن دهان می گردد، درد و تورم را نیز کاهش می دهد.

برای تسکین درد، چند قطره آب لیمو را همراه با مقداری کمی آب روی لثه ریخته و ماساژ دهید. این ترکیب علاوه بر کاهش درد، خونریزی لثه را متوقف می کند. برخی افراد حتی از پوست لیمو برای خوشبو کردن دهان و جرم گیری دندان ها استفاده می کنند.

 

مقاله مرتبط : فواید معجزه آسای نمک دریایی

 

لیموترش لاغر کننده است؟

برخی تصور می‌کنند لیموترش چاق کننده است. اما محققان ثابت کرده‌اند که مصرف لیموترش به کاهش وزن کمک می‌کند.  از آب لیمو در برخی از رژیم‌های کاهش وزن استفاده می‌شود. لیمو می‌تواند بخشی از یک رژیم لاغری سالم را تشکیل دهد که در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود. البته این نکته را فراموش نکنید که مصرف آن در کنار یک رژیم تغذیه اصولی و ورزش منظم می‌تواند موثر باشد. طبق تحقیقات دانشمندان، جوندگانی که فنل‌های پوست لیمو را با رژیم غذایی پرچرب به مدت 12 هفته مصرف کردند، نسبت به آن‌هایی که لیمو مصرف نکردند، وزن کمتری اضافه کردند. در سال 2016، 84 زن کره‌ای پیش از یائسگی با شاخص توده بدنی بالا (BMI) به مدت 7 روز از لیمو ترش در رژیم غذایی خود استفاده کردند. افرادی که لیموترش مصرف کردند نسبت به سایر افراد، بهبود بیشتری در مقاومت به انسولین، چربی بدن، BMI، وزن بدن و نسبت دور کمر به باسن داشتند.

 

از کجا پودر لیموترش بخرم

 

مضرات لیموترش

لیموترش سرشار از خاصیت است و به عنوان معجون سلامتی شناخته می‌شود. اما به هر حال مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای برخی افراد عوارضی را به همراه داشته باشد.

  • ویتامین C زیاد لیموترش می‌تواند در برخی افراد سبب بروز ناراحتی‌های روده و اسهال شود.
  • برخی افراد بعد از مصرف لیمو ترش دچار علائمی نظیر حالت تهوع، درد شکم، خس خس سینه و استفراغ می‌شوند. 
  • به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد لیموترش مینای دندان را ساییده می‌کند و حساسیت دندان را افزایش می‌دهد.
  • افرادی که از ناراحتی‌های شدید گوارشی رنج می‌برند و همچنین به بیماری آسم و تشنج مبتلا هستند باید از لیموترش با احتیاط استفاده کنند.

 

لیمو برای چی خوبه

 

سوالات متداول

خواص لیمو عسل ناشتا چه می تواند باشد؟ لیموعسل ناشتا می‌تواند خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد اکسیدانی داشته باشد. این ترکیب می‌تواند به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل کرده و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین، مصرف لیموعسل ناشتا می‌تواند در کاهش علائم سرفه، سرماخوردگی و التهاب‌های تنفسی مؤثر باشد.

آیا لیمو ترش قند خون را بالا میبرد؟ با توجه به محتوای اسید سیتریک در لیموترش، مصرف آن نیز می‌تواند در میزان قند خون تأثیر داشته باشد. اما تأثیر این میوه بر قند خون بستگی به میزان مصرف، وضعیت بالقوه بیماری قند خون و ترکیب غذایی کلیه وعوامل دیگر دارد.

مضرات لیموترش برای پوست صورت چه می تواند باشد؟ استفاده محدود از لیموترش برای پوست صورت معمولاً مشکلی ندارد و می‌تواند به عنوان یک ضد اکسیدان قوی و محرک طبیعی برای پوست مفید باشد. با این حال، بهتر است مصرف آن را به مقدار معتدل و با احتیاط انجام دهید، زیرا اسید موجود در لیموترش ممکن است پوست را خشک کند و در برخی افراد باعث تحریک و حساسیت پوستی شود.

فواید لیموترش بعد از غذا چیست؟ مصرف لیموترش بعد از غذا موجب جذب و هضم بهتر غذا می‌شوند و برای سلامت سیستم گوارشی مفید است.

 

پودر لیموترش و زنجبیل

 

آنچه از مقاله لیموترش آموختیم:

همان‌طور که دیدیم خواص لیموترش برای بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم، مشکلات قلبی، کم خونی و کاهش وزن مفید و موثر است. ویتامین C برای سلامتی ضروری است و کمبود آن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. دانشمندان قدیمی این موضوع را می‌دانستند و در سفرهای طولانی، همراه خود لیموترش می‌بردند تا به پیشگیری یا درمان اسکوربوت، که یک بیماری تهدیدکننده زندگی در میان ملوانان بود، کمک کنند.لیموترش همچنین، منبع عالی ویتامین C و فلاونوئیدها است که آنتی اکسیدان‌هایی قوی می‌باشند. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند، کمک می‌کنند. به همین دلیل سعی کنید تا جایی که می‌توانید این میوه بسیار مفید را در سبر غذایی خود قرار دهید.

 

جهت تهیه پودر لیموترش سلامتشین کلیک کنید

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

​سایر مقاله های مجله

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید